Vaccinera dig
mot sjukdomen covid-19

När du är vaccinerad mot covid-19
minskar risken
att du blir svårt sjuk eller dör i covid-19.
Vaccinet du får
hjälper din kropp
att skydda sig mot sjukdomen.

Var extra försiktig
om du inte är vaccinerad

Om du inte är vaccinerad mot covid-19
är risken större
att du blir svårt sjuk eller dör i covid-19.

Om du inte är vaccinerad
måste du vara extra försiktig,
så att du inte blir smittad eller smittar andra.
Var inte på platser där många andra personer är.

Stanna hemma
om du känner dig sjuk

Stanna hemma om du känner dig sjuk.
även om du bara är lite sjuk.
Till exempel om du har ont i halsen eller feber.

Du behöver stanna hemma
tills du känner dig helt frisk igen.

Här kan du läsa mer om
vad du ska göra
om du eller någon du bor med blir sjuk.

Du behöver inte testa dig för covid-19

Du behöver inte testa dig för covid-19.
De som behöver testa sig
är de som arbetar med gamla och sjuka.

De som ligger på sjukhus
eller får vård och hjälp för att de är gamla kan också testas

Här kan du läsa mer om
vilka som ska ta ett covid-test.