Vem behöver vaccinera sig mot covid-19 nu i vår? (lättläst)

Lyssna

Vissa personer behöver vaccinera sig mot covid-19 under våren 2024.

Det är:

  • Personer som är 80 år eller äldre.
  • Personer som är 65–79 år och som får hjälp
    av hemtjänsten eller av någon annan person
    varje dag.

Du har ett bra skydd mot covid-19
om du vaccinerade dig i höstas och dessutom
har haft covid-19 under hösten eller vintern.
Då kan du vänta till hösten 2024 med att vaccinera dig.

Vem kan vänta till hösten 2024 med att vaccinera sig?

För vissa personer räcker det med att vaccinera sig igen nästa höst.

Det är:

  • Personer som är 65–79 år och som inte har hjälp
    av hemtjänsten eller av någon annan person varje dag.
  • De som tillhör en riskgrupp.
    Det är personer som har en extra stor risk
    att bli sjuka.

Vaccinrekommendationer till dig som har daglig hjälp av hemtjänst (Lättläst svenska) (PDF, 86 kB)

Länken leder till sidor som inte har lättläst information.

Rekommendationer för vaccination mot covid-19 våren 2024